Gå videre til hovedindholdet

Dogens meditationsmanualer #2


And yet if a hair´s breadth of distinction exists, the gap is like that between heaven and earth…

Man kan lidt knudret oversætte det til: “Hvis der eksisterer bare en hårbreddes skelnen eller separering i sindet mellem os og Buddhanaturen, er afstanden lige så stor som den mellem himmel og jord.” Vi har her at gøre med at gå bagom vores dualistiske tankevaner, hvor alt synes adskilt. Når vi ser det oplyste  sind eller Buddhaen som noget "derude", er vi milevidt fra sandheden. Pointen med praksis er ikke at blive noget andet fantasifuldt, som f.eks en Buddha eller en oplyst mester, men at indse og blive opmærksom på at det vågne sind allerede er noget oprindeligt iboende i os og alle andre levende væsner. Vi har det allerede og har altid haft det. 

I Genjokoan skriver Dogen i hans nok mest citerede passage:

“To study the Buddha Way is to study the self; to study the self is to forget the self…”

At studere den opvågnedes vej er at studere selvet. Og at studere selvet er at glemme selvet. At glemme selvet betyder, at man opgiver den illusoriske separation mellem sig selv og Vejen. Men hvad er det, der skaber denne oplevelse af separation? Det er vores selvfikserede bevidsthed. Den bevidsthed der deler verden op i “mig” og alt det andet derude. “Jeg” sidder der inde bag øjnene og kigger ud på alt det andet der eksisterer adskilt fra mig i verden. Men det er en illusion, mente Buddhaen. Dit “jeg” forstået som en uforanderlig entitet (Atman) inde i dig eksisterer ikke. Det er en af de vigtigste og mest fundamentale ideer i buddhismen - anattā (anātman på sanskrit) - “ikke-selv”. 

Der er som nævnt overhovedet ikke noget galt med denne her dualistiske bevidsthed, der opdeler verden i kategorier og fænomener og sætter alt i kasser. Vi ville alle være rablende psykoser uden den. Problemet er imidlertid, at vi forveksler denne duale “jeg vdet derude” virkelighedsopfattelse med sandheden om verdens sammenhæng. Vi giver vores “rationelle” bevidsthedsfunktioner for meget autoritet. Vi tror vi kan regne alt ud, med ideer og koncepter, luftkasteller og ideologier, kategorier og teorier. Det er her vi kommer i vanskeligheder. Så når vi praktiserer zazen, forsøger vi at give slip på den dualistiske opdeling af verden. Vi giver slip på at tillægge alle bevidsthedsprocesser, der involverer analyse, kategorisering og ideer, absolut vigtighed. I zazen observerer vi den diskursive tænkning som bølger på overfladen af havet. Og vi giver slip på den. 

Once the slightest like or dislike arises, all is confused and the mind is lost.

Så snart man bliver optaget af godt eller dårligt, dumt og klogt, godt og ondt, grimt og smukt, profant og oplyst, mister man Vejen af syne. Det dømmende og analyserende sind finder tiltrængt hvile under zazen, så vi kan åbne os for de dybere lag af virkeligheden. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Bin-tha-baat - at give munkene mad

Undertegnede forsøger at optjene lidt hårdt tiltrængt fortjeneste Om morgenen er det overalt i Thailand normalt at observere fænomenet med munke der går fra hus til hus med deres tiggerskål for at modtage mad fra de lokale. Dette kaldes Bin-tha-baat ( บิณฑบาต ) som er pali ordet for noget i retning af at putte noget i en skål. Da munke intet kan eje er det nødvendigt for dem for at opretholde livet at modtage mad i det daglige af lægfolk. At kalde dem tiggermunke som vi fra vesten har for vane at gøre er stærkt misvisende, og ikke noget en thai ville bifalde, hvis de vidste at vi kaldte dem det. At vi kalder dem det siger vist mere om vores kristne kulturbagage end det siger noget om realiteterne. "Munkespande" På vej til templet med munkespand og blomster Binthabaat Buddhaen gjorde det tværtimod klart at tiggeri så vidt muligt skulle undgås, og kun kunne komme på tale i nødstilfælde.  Normal vil munkene ikke spørge om mad når de går deres morgen ru...

Hærvejen – en pilgrimsvandring

Følgende artikel blev trykt i sommerudgaven af Shingi 2012 der kan købes her . En truende gråvejrsdag i juli sidste år begav jeg mig ud på en lille vandretur på Hærvejen langs den jyske højderyg. Jeg havde længe haft planlagt denne tur og slagplanen var som udgangspunkt at gå fra Viborg, og se hvor langt sydpå jeg kunne nå på en uge. Omstændighederne ville imidlertid at jeg tilfældigvis fik en kørelejlighed til Vejle, og således stod jeg tidligt om eftermiddagen med alle mine talenter i denne by. Efter at have provianteret og gået et par hundrede meter gennem byen, måtte jeg erkende, at jeg havde taget alt for megen oppakning med. Når jeg rejser, har jeg en tendens til at fylde alt for meget skrammel i min rygsæk. Man skulle jo nødigt stå dér, langt fra hjemmet og mangle noget. Jeg går både med livrem og seler og det tynger. Men jeg har faktisk aldrig forsøgt et sådan vandre-eksperiment i Danmark før. Jeg holder meget af at vandre, men det har for det meste drejet sig om strabads...

Dogens meditationsmanualer #1

Umiddelbart efter zenmaster Dogens hjemvendelse til Japan fra Kina i 1227 hvor han havde sin store opvågnen, skrev han den korte tekst Fukanzazengi . Dogen var på dette tidspunkt 28 år. Fukanzazengi betragtes nu som dengang som en yderst central meditationsmanual, der rækker langt ud over Soto Zen traditionen. Fukan i titlen peger på at instruktionerne i teksten er universelle . De er ikke forbeholdt det monastiske samfund eller soto traditionen, men gælder for alle uden undtagelse. Zazen betyder siddende zen   - siddende meditation. Gi betyder standardmetode. Så vi har altså her at gøre med Dogens bud på en universel standardmetode for siddende meditation .  Som Dogen havde for vane starter han sin tekst med at fortælle det vigtigste. Han kaster konklusionen i hovedet på os fra straten så at sige. The way is basically perfect and all-pervading. How could it be contingent upon practice and realization? The dharma-vehicle is free and untrammeled. What need is there for concen...