Vores duale bevidsthed kategoriserer virkeligheden i ting vi kan lide (blomster) og ting vi ikke kan lide (ukrudt). Sådan navigerer vi i verden og sådan er vi skruet sammen. Det er der som sådan ikke noget forkert i. Men skal vi nærme os den vågne (oplyste tilstand) er det nødvendigt at slippe disse kategoriseringer, hvilket er det Dogen, på vanlig kryptisk vis, gør os opmærksom på i de næste sætninger i Genjokoan.
“To carry yourself forward and experience all things is delusion.”
That myriad things come forth and experience themselves is awakening.”
Vi har her at gøre med “delusion” og "awakening" og som udgangspunkt er det nok bedst at undersøge hvad der menes med det.
Delusion bliver nogen gange oversat til uvidenhed eller for at være mere specifik: spirituel uvidenhed - altså det modsatte af opvågnen. Ikke at man er dum i en hverdagsagtig forstand, men at man ikke har set gennem hverdagsvirkelighedens illusoriske natur. Vildfarelse kunne være en anden oversættelse. I vores bevidsthed bliver virkeligheden forvrænget - vi ser ikke tingene som de er, men som vi selv er, kan man sige. Vores karmiske bagage præger vores blik på verden og virkeligheden. I spirituel forstand kan man sige at vi er faret vild og vi farer vild igen og igen uden ophør.
“To carry yourself forward and experience all things is delusion” - betyder at hvis vi tager vores forvrængede blik og vores begær med os når vi søger sandheden om virkelighedens sande natur, vil vi forblive uvidende. Vi prøver at se og fange virkeligheden med vores sind, evner, vilje, anstrengelse og indsats, og vi søger at bringe oplysning under selvets kontrol, så vi kan leve fredfyldt og stabilt. Det vil altid fejle.
Brad Warner skriver i sin gennemgang af Genjokoan “...just having a lot of cool ideas about realization or enlightenment doesn't mean squat….we tend to build up a lot of elaborate fantasies about what realization must be like… and often practitioners start to experience exactly the fantasy of “enlightenment” we’ve constructed for ourselves.” (Warner s.20)
Bruger vi egoets fantasier som drivkraft på den åndelige vej, er vi allerede på afveje fra starten. Vi er nødt til at forsøge en radikal given slip på alt forudindtaget og åbne os uden konstruerede ideer om ditten og datten. Oplysning er sgu nok ikke det du tror, så lad være med at tro noget.
“That myriad things come forth and experience themselves is awakening.”
I stedet for at lade sin praksis styre af egoets (selvets) ideer, bør man åbne sig for virkeligheden som den er. Lade virkeligheden og sandheden manifestere sig som den er.
Shohaku Okumura skriver: “The subject of practice is not the personal self but all beings. To practice is to awaken to the self that is connected to all beings, or the ten thousand dharmas…. the reality of all dharmas is the Dharma body of Buddha - the dharmakaya.” (Okumura s.54)
Fundamentet for vores praksis er ikke JEG praktiserer, men snarere at “Buddha carries out Buddha’s practice through me.”
Ja - nu bliver det syret. Det er vigtigt at holde sig for øje, at Dogen i sine skrifter søger at præsentere det opvågnede perspektiv, uden dikkedarer og uden hensigtsmæssige midler. Det er det ultimative han søger at klargøre, men da det pr. definition ikke lader sig indfange af vores sproglige konstruktioner, må han nærme sig det så vidt det lader sig gøre, via sproget ved hjælp at hjernevridende paradokser, poesi og andre hjælpemidler der rækker ud over det rationelle.
DU kan ikke eje oplysning og DU kan ikke blive oplyst og realiseret. DU står i vejen for opvågning. Og her kommer vi til den særegne stilling og udformning, Dogens praksis par excellence - shikantaza har. “Dogen taught that zazen is not a practice meant to make human beings into buddhas; zazen is itself Buddha’s practice…. By letting go of our thoughts, of our consciousness, we actualize the self that is connected with all dharmas. This is not the self awakening to reality, but zazen awakening to zazen, Dharma awakening to Dharma, and Buddha awakening to Buddha. Zazen practices zazen: it is not that a separate individual practices zazen to become enlightened, This is the meaning of Dogen Zenji’s expression “practice and enlightenment are one.” (Okumura s.54)
Pyha - det kan han jo sagtens komme her og sige. Jundo Cohen formulerer det lidt mere nede på jorden:
"Zazen shows us that we can encounter this life and world as they are, on their own terms, without imposing our self and its selfish demands upon them." (Cohen s.49)
Kommentarer
Send en kommentar