Træ i solnedgangen over Indien ved Dharamsala. Et billede jeg tog i 2007 |
I det sidste stykke tid har jeg eksperimenteret med en ny praksis - stående meditation, hvilket virkelig har udvidet mine muligheder for at praktisere og tilført min meditationspraksis et helt nyt friskt element. Zazen (siddende meditation) er jo på en måde blevet kongen af meditation: meditation par excellence. Men Buddhaen talte ikke kun om siddende meditation som praksis men også yderligere tre - gående, stående og liggende meditation. Det er under et kendt som de 4 holdninger eller positurer (iriyāpatha). I den centrale palitekst Mahasatipatthanasutta påpeger Buddhaen at munken skal være fuldt opmærksom i alle dagligdagens aktiviteter:
"Når du ser på noget eller ser dig omkring, gør du dette med fuld opmærksomhed. Når du bøjer eller retter dele af kroppen, gør du dette med fuld opmærksomhed. Når du klæder dig eller bærer din madskål, gør du dette med fuld opmærksomhed. Når du spiser, drikker, tygger og smager, gør du dette med fuld opmærksomhed. Når du tømmer dig for afføring og urin, gør du dette med fuld opmærksomhed. Så længe du er vågen, hvad enten du går, står, sidder, ligger, taler eller tier, så gør du dette med fuld opmærksomhed."
Så instruktionen i den gamle palitekst er altså at man skal stå (og alle andre ting) med fuld opmærksomhed. Som med så mange andre meditationer er instruktionen meget simpel. Måske lige en anelse for simpel form mig i hvert fald. Så heldigvis faldt jeg over en hjemmeside hvor den forhenværende zenmunk Corey Ichigen Hess, der nu underviser i såkaldt "Embodied" (kropslige) praksisser, præsenterer en særlig statisk afart af Chi Kung er hedder Zhan Zhuang, hvilket betyder "at stå som et træ". Praksissen er forholdsvis simpel i teorien, men forbavsende udfordrende i praksis - fysisk såvel som mentalt. Det kan være ganske udfordrende at stå stille uden andet formål end at stå stille. Det er lidt som zenmeditationen shikantaza hvor man "bare sidder" - stille. Uden mål - uden objekt. "Just sitting" som shikantaza oversættes til på engelsk. Og dette "just" eller "bare" kan overføres til alle andre stillinger eller aktiviteter. Bare stå - bare gå - bare ligge ned. I stilhed. Stilhed er en glemt kunst i vores fortravlede verden hvor bevægelse, hurtighed og en evig flugt det der er her og nu er blevet normen og vanen.
Så nu står jeg stille som et træ, og jeg har altid godt kunne lide store gamle træer. Der er noget dragende og mystisk over disse gamle kæmper der er dybt rodfæstede, men strækker sig overgivende mod himmelhvælvet. Tænk sig en levende organisme der står med rødderne plantet dybt i jorden i århundreder - nogle gange årtusinder på det samme sted i universet. Der er en grundjordisk ro over dem. En overjordisk tålmodighed. En indifferens over menneskelig dårskab. De står der mens krige og orkaner raser. Mens epidemier hærger og lægger lande øde. Mens vi fødes og dør.
Prøv at stå ved et træ, som et træ. Fødderne i skulderbredde, knæene let bøjede og en rank men ikke stiv positur - som når du sidder zazen (se illustration) Se på træet med panoramablik. Indfang hele træets form, struktur, væsen og kraft. Bliv et med træet. Stå i 5-10-20 minutter. Bare stå - stille og kraftfuldt som et træ.
Den første grundlæggende stilling. Der er yderligere 4 der gradvist bliver mere udfordrende. |
Denne stående praksis kan gøres i rigtig mange situationer - når du alligevel står i kø, eller venter på en bus, eller har eller tager en lille pause på jobbet eller studiet. Når du er ved at koge lidt over mentalt eller er ved at få fis i kasketten over ungerne eller partneren - så stå som et træ. Krydr det eventuelt med en knivspids metta, karuna, mudita, upekkha - venlighed, medfølelse, deltagende glæde, sindsro.
Der ligger en grundig gennemgang af de forskellige Zhan Zhuang øvelser på Youtube her:
https://www.youtube.com/@StandStillBeFit
Kommentarer
Send en kommentar