Gå videre til hovedindholdet

Farvel Svigerfar

Onsdag den 14. september 2011 døde min kones far. Min kone hastede til Thailand, da hun fandt ud af at han lå for døden, men nåede lige akkurat ikke at komme frem før han døde, og det er næsten det værste af det hele. Nu er hun imidlertid sammen med sin familie, og i gang med at forberede en buddhistisk begravelse af sin elskede far.

Svigerfar satte 5 børn i verden, og knoklede hele sit liv som ris bonde for at forsørge sin familie, og give børnene en skolegang. Efter dansk målestok var og er familien fattige i materiel forstand, men hjertevarme og gæstfrihed var de rige på. Nok var svigerfar skeptisk i starten da jeg høj og med en usund europæisk kulør troppede op i landsbyen sammen med hans datter, men som tiden gik og han blev mere sikker på at mine hensigter ikke var skumle, følte jeg mig mere og mere velkommen, og jeg blev snart modtaget med overdreven varme og gæstfrihed. Svigerfar var en meget lattermild mand, og da vi ikke kunne kommunikere verbalt, kunne vi jo altid grine sammen over en øl. Særligt elskede han når jeg gav den gas med Elvis på karaouke anlægget. Så blev der danset og grint uden hæmninger i den lille landsby.

En jævn, varm og hårdtarbejdende mand har nu forladt denne verden. Jeg ærer hans minde og forsøger at hjælpe ham videre ved at chante nembutsu hver dag og vil fortsætte med det til han har været død i 49 dage.

Farvel min gode mand - du skabte glæde og liv omkring dig.





 
Namu Amida Bu, Namu Amida Bu
Namu Amida Bu, Namu Amida Bu
Namu Amida Bu, Namu Amida Butsu

Kommentarer

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Bin-tha-baat - at give munkene mad

Undertegnede forsøger at optjene lidt hårdt tiltrængt fortjeneste Om morgenen er det overalt i Thailand normalt at observere fænomenet med munke der går fra hus til hus med deres tiggerskål for at modtage mad fra de lokale. Dette kaldes Bin-tha-baat ( บิณฑบาต ) som er pali ordet for noget i retning af at putte noget i en skål. Da munke intet kan eje er det nødvendigt for dem for at opretholde livet at modtage mad i det daglige af lægfolk. At kalde dem tiggermunke som vi fra vesten har for vane at gøre er stærkt misvisende, og ikke noget en thai ville bifalde, hvis de vidste at vi kaldte dem det. At vi kalder dem det siger vist mere om vores kristne kulturbagage end det siger noget om realiteterne. "Munkespande" På vej til templet med munkespand og blomster Binthabaat Buddhaen gjorde det tværtimod klart at tiggeri så vidt muligt skulle undgås, og kun kunne komme på tale i nødstilfælde.  Normal vil munkene ikke spørge om mad når de går deres morgen ru...

Hærvejen – en pilgrimsvandring

Følgende artikel blev trykt i sommerudgaven af Shingi 2012 der kan købes her . En truende gråvejrsdag i juli sidste år begav jeg mig ud på en lille vandretur på Hærvejen langs den jyske højderyg. Jeg havde længe haft planlagt denne tur og slagplanen var som udgangspunkt at gå fra Viborg, og se hvor langt sydpå jeg kunne nå på en uge. Omstændighederne ville imidlertid at jeg tilfældigvis fik en kørelejlighed til Vejle, og således stod jeg tidligt om eftermiddagen med alle mine talenter i denne by. Efter at have provianteret og gået et par hundrede meter gennem byen, måtte jeg erkende, at jeg havde taget alt for megen oppakning med. Når jeg rejser, har jeg en tendens til at fylde alt for meget skrammel i min rygsæk. Man skulle jo nødigt stå dér, langt fra hjemmet og mangle noget. Jeg går både med livrem og seler og det tynger. Men jeg har faktisk aldrig forsøgt et sådan vandre-eksperiment i Danmark før. Jeg holder meget af at vandre, men det har for det meste drejet sig om strabads...

Dogens meditationsmanualer #1

Umiddelbart efter zenmaster Dogens hjemvendelse til Japan fra Kina i 1227 hvor han havde sin store opvågnen, skrev han den korte tekst Fukanzazengi . Dogen var på dette tidspunkt 28 år. Fukanzazengi betragtes nu som dengang som en yderst central meditationsmanual, der rækker langt ud over Soto Zen traditionen. Fukan i titlen peger på at instruktionerne i teksten er universelle . De er ikke forbeholdt det monastiske samfund eller soto traditionen, men gælder for alle uden undtagelse. Zazen betyder siddende zen   - siddende meditation. Gi betyder standardmetode. Så vi har altså her at gøre med Dogens bud på en universel standardmetode for siddende meditation .  Som Dogen havde for vane starter han sin tekst med at fortælle det vigtigste. Han kaster konklusionen i hovedet på os fra straten så at sige. The way is basically perfect and all-pervading. How could it be contingent upon practice and realization? The dharma-vehicle is free and untrammeled. What need is there for concen...